T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / MİDYAT - SELAHADDİN EYYÜBİ ORTAOKULU

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ

Uygun ortamda,belli bir plan dahilinde,odaklanarak yapılan çalışmaya verimli ders çalışma denir.Bu çalışma sonunda alınan bilgiler kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe geçirilir ve bu bilgiler kullanılır.

Verimli ders çalışmak için gerekli şartlar:

 

Motivasyon (İstek-inanmak)

 Başarabilmek için önce başaracağınıza yürekten inanın.İnandığınız zaman aklınız o şeyi yapmanın yolunu bulur. Bilinçaltı söylenene inanır.Kendinizene söylerseniz o olursunuz.  Ders çalışmaya eve gidergitmez değil,mutlakadinlendikten sonra başlayın.

 

Amaç belirleme

Bir türlü çalışmaya başlayamıyorsanız öncelikle kendinize bir amaç belirleyin. Bu amaca ulaşmak için yapmanız gereken çalışmayı alışkanlık haline getirin.Kazanmak için çaba gerekir.İşe çalışma düzeninizi değiştirerek başlayın. Ya da bir çalışma düzeni oluşturarak (!)Zamanın ve fırsatların etkili biçimde kullanılmasına ,dikkatimizin dağılmamasına ,daha az hayal kurmamıza,                                                planlı ve programlı çalışmamıza yardım eder. Her çalışma bir amaca yönelik olmalıdır.Sınıfını başarılı bir şekilde geçmek, okulunu bitirmek ve sınavı kazanmak vb.

 

 

Planlı ve programlı çalışma

Zamani kullanmak basariya tirmanmak icin en büyük etken olusturmaktadir.Kisaca su sekilde kendinizi sorgulayabilirsiniz.Okuyarak ve dogru bilgi edinerek dogru bildiginiz yanlislardan kurtulabilirsiniz.Ayrica zaman israfi icin planli programli calismak icin kisaca su sekilde anlatalim. Amacınıza ulaşmak için hangi dersi ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi, ne kadar gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz.Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek için, her etkinliği planlayarak yapmak gerekir. En kullanışlı çalışma planı, haftalık olandır.Haftalık çalışma planı yaparken, her gün, hangi saatlerde hangi etkinliği yaptığınızı düşünerek, her etkinlik için belli zamanlar ayırın. Dersi en verimli çalışabilmeniz için yapmanız gereken şey, dersinizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır.Bunu saptadıktan sonra yapacağınız şey ise, çalışmanız gereken dersleri, belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmaktır.

 

 

 

Zamanın iyi kullanılması ve planlanması

40'+5'+10'=60'

•         40 dakika ders çalıştıktan sonra

•         5 dakika çalıştığınız konuları gözden geçirmelisiniz

•         Her çalışma süresinden sonra da 10  dakikalık bir dinlenme arası vermelisiniz.

En verimli çalışma aralıklı çalışmadır.

Birbirine benzeyen dersler üst üste çalışılmamalıdır.

 

Çalışma ortamının düzenlenmesi

1- Çalışma ortamında dikkati dağıtıcı afiş, poster, yazı, resim, TV, bilgisayar CD, müzik seti, telefon gibi uyarıcıların olmaması

 

2- Çalışma ortamının huzur veren, olumlu yönde etkileyen bir renkte olması

 

3- Aydınlatmanın gözü yormayacak ya da uyku getirmeyecek düzeyde olması

 

4- Çalışma ortamında dikkatinizi dağıtacak kişilerin olmaması

 

5- Odanızda bir saatin bulunması

 

6- Oda ısısının ne çok soğuk ne de çok sıcak olması

 

7- Çalışma ortamının ders dışı faaliyetlerde kullanılmaması

 

8- Çalışma masasının pencereden uzakta olması

 

9- Ders çalışılan masa ve sandalyenin sizi rahatsız etmeyecek ergonomik özelliklere sahip olması

 

10- Masanızda sadece çalıştığınız dersle ilgili araç ve gereçlerin bulunması

 

11- Çalışmaya başlamadan önce temel ihtiyaçların giderilmesi. Ders çalışma masasında mümkünse bir şey yenilip içilmemesi.

 

12- Odanın sık sık havalandırılması gerekmektedir.

 

 

 

 

 

Etkili dinleme

Etkili dinlemek için neler yapmalıdır;

¢  Öğretmenin anlattıklarından yola çıkarak daha sonra neler söyleyebileceğini tahmin etmeliyiz.

¢  Öğretmen konuyu anlatırken ipuçları verebilir, bunları yakalamaya çalışmalıyız.

Not tutarak dinlediklerinizi tekrar ederseniz, devamlı uyanık kalabilirsiniz

 

Not tutma

¢  Bilgiyi saklamanın ve ilerde anımsamanın en etkili yolu not almak, daha sonra bu bilgileri tekrarlamaktır.

¢  Not alarak derse katılan öğrencinin dikkati dağılmaz.

¢  Not tutmada en önemli ilke, anlatılanları bire bir yazmak değil, önemli kısımları, ana düşünceleri dinleyenin kendi cümleleriyle yazmasıdır.

¢  Alınan notlar eve gidince temize çekilirse hafızaya daha iyi yerleşir.

 

Verimli okuma

Ön okuma: Eğer okuma sonunda anlama oranınızın yüksek olmasını istiyorsanız. Metne "göz gezdirme" tekniğini uygulayabilirsiniz. Bu yöntemde sadece başlıklar, altı çizili yerler ve önemli noktalara göz atılır metin tamamen okunmaz. Okuma göz gezdirme işlemi bittikten sonra yapılmalıdır.

İz Taşı koyma: Eğer okuduklarımızdan hiçbir şey kaçırmak istemiyorsak çok önemli bir metin okuyorsak önemli kelimeleri bulup altına iztaşı dediğimiz noktalar koyabiliriz. Bu noktalar aynı zamanda zihnimize de koyduğumuz noktalar olacaktır. Bu noktalar sayesinde o kelimelerin önemli olduğunu daha kolay anlayacağız.

Kelime Hazinesi: Hızlı ve etkili okumayı kolaylaştıran bir başka unsur da kelime hazinenizin geniş olmasıdır. Özellikle belli bir alanda okuma yapıyorsanız. O alandaki terimlerin anlamlarını öğrenmeniz, etkili okumanızı kolaylaştıracaktır. Ne kadar çok kelime öğrenirseniz o kadar hızlı ve etkili okursunuz.

5N1K Yöntemi: Bu yöntemde metni okurken metne kim ne, nerede, nasıl, ne zaman sorularını sorarsınız. Bu sorular temel sorulardır. Bu sorular ile metin içindeki çok önemli bağlantıları yakalamış olursunuz. Ancak bu soruları okumayı yaparken sormalısınız. Yani okuma esnasında duraklamak doğru olmaz.

Çünkü hızlı okumanın bir anlamı kalmaz. Hem okuyup hem de zihninize sorular sormak ilk önceleri zor gelebilir ancak yapacağınız alıştırmalar sonrasında bunu başarabileceksiniz. Okumanız bittiğinde düşünmenize gerek kalmadan tüm sorular ve cevaplar aklınızın bir köşesinde sizi bekliyor olacaktır.

Eleştirel Bakış Açısı: Etkili okumanın başka bir yöntemi de eleştirel bakmaktır. Metni okurken ilk defa duyduğunuz bir yargı varsa ya da sizin düşüncelerinizden farklı yönde yazılmış düşünceler varsa ilk önce bunları ortaya çıkarmaya çalışın. Bu noktalar üzerine yoğunlaşmak metni daha iyi kavramanıza sebep olacaktır.

 

Özet çıkarma

¢  Yeni bir konuyu iyice öğrendikten sonra özetini çıkarmaya çalışın ve bunu öğrendiğiniz tüm konulara uygulamaya çalışın.

¢  Yeni öğrendiğiniz konularda özet çıkarmanız daha iyi kavramanızı sağlayacaktır.

¢  Sınavda çıkabilecek sorular ve cevapları şekilde de derslerin önemli konularını özet çıkarabilirsiniz.

 

Derse hazırlıklı gelme

¢  Ders için gerekli araç-gereç/malzemeleri mutlaka getirin.

¢  Defteri-kitabı, gerekli malzemesi olmayan bir öğrencinin okula gelmesinin de hiçbir anlamı olmaz.

¢  Derse gelmeden önce o derste işlenecek yeni konuya göz atmanız konuyu daha iyi kavramanızı sağlayacaktır.

 

Tekrar

¢  Öğrenilen bilgilerin % 70'i 1 saat içinde, % 80'i 24 saat içinde unutulmaktadır.

¢  Unutmayı azaltan en önemli etkinlik tekrardır!

¢  Özellikle uykudan önce ya da sabah kalktığınızda yapılan tekrarlar unutmayı engeller. 

¢  Sürekli ve belirli aralıklarla tekrar yapın.

¢  Haftanın belirli saatlerini, ayın belirli günlerini tekrar yapmak amacıyla belirleyin.

¢  Tuttuğunuz notlarla tekrar yaparsanız zaman kazanırsınız.

¢  Bir başkasına anlatarak tekrar yapmanın da büyük yararı vardır.

¢  Tekrar yaparken aynı türden dersleri bir arada çalışmayın. Bu durum sıkıcı olacağı için dikkatinizi dağıtır.

 

 

Zorlanılan ders kenara bırakılmamalı

¢  Özelikle matematik ve İngilizce gibi derslerde başarısızlık yaşanması halinde o derslere hiç çalışmama dersi dinlememe bizi asla başarılı yapmaz.

¢  Bu derslerdeki amacımız alabildiğimiz en iyi not olmalı ve çalışmayı asla bırakmamalıyız.

¢  Öğretmenden veya o dersi iyi olan bir öğrenciden yardım alabiliriz emek verdiğimiz takdirde mutlaka zorlandığımız derslerde de başarılı olabiliriz.

 

Farklı Kaynaklardan Yararlanmak-Test Çözmek

¢  Ders çalışırken olabildiğince farklı kaynaktan bilgi edinmek , çalıştığınız konu hakkında daha geniş bilgiler edinmenizi sağlar. Bu nedenle mümkünse en az iki kaynaktan çalışın.

¢  Ancak unutmayın ki, ulaşılan her bilgi eksiksiz ve doğru olmayabilir. Kullandığınız kaynakların güncel ve güvenilir olmasına dikkat etmelisiniz.

¢  Konu çalışmak kadar önemli bir diğer konu da soru çözümüdür. Farklı kaynaklardan sorular çözmek daha farklı sorularla karşılaşmanızı sağlar. farklı soruların çözümünü öğrenmek ise sınavlarda size avantaj sağlar.

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.12.2019 - Güncelleme: 18.12.2023 09:29 - Görüntülenme: 287
  Beğen | 7  kişi beğendi